Als je door de hoofdingang van het Bonhoeffercollege binnenkomt, zie je meteen het portret van Dietrich Bonhoeffer. Naast dat portret, achter een rij zuilen, is de ID-ruimte. ID staat voor ‘identiteit’, maar ook voor ‘idee’. Op de lange, witte wand hangt een rij van twaalf subtiel aangelichte perspex panelen met Bonhoeffer’s biografie in woord en beeld. Op de donkere linkerwand staan drie woorden in neon: ze vormen de kern van Bonhoeffer’s leven en denken. Die woorden zijn:
Het Bonhoeffercollege is een oecumenische school zonder gebonden te zijn aan welke kerk dan ook. Tolerantie, begrip en veiligheid zijn de sleutelwoorden: zij staan voor een zorgvuldige omgang van de leerlingen en leraren met elkaar en onderling.
In de geest van Dietrich Bonhoeffer, de naamgever van onze school, geven wij binnen ons onderwijs ook vorm aan zorg voor de medemens en de leefbaarheid van de wereld in het groot.
Bij dit actieve burgerschap gaat het om de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Ook sociale integratie wordt hierbij benadrukt.
We verstaan hieronder: deelname aan de maatschappij, ongeacht etnische of culturele achtergrond en bekendheid met en betrokkenheid bij uitingen van de Nederlandse cultuur.
Burgerschap en integratie zijn steeds in vele activiteiten binnen de school terug te vinden. Het onderwerp is impliciet en expliciet onderdeel van het lesprogramma van de vakken levensbeschouwelijke vorming, maatschappijleer, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en verzorging en filosofie. Maar ook tijdens de mentoruren, thema- en feestdagen, sport en culturele activiteiten en maatschappelijke stages. Van leerlingen wordt verwacht dat zij aan de activiteiten die behoren tot dit deel van het schoolleven deelnemen.