Acties

Loonmaatregelen treffen? Kan dat?
Loonmaatregelen treffen? Kan dat?
RWV Advocaten
Loon stopzetten of opschorten van een zieke werknemer, kan dit?Het hebben van personeel kan soms een enorme zorg zijn voor u als werkgever. Denk bijvoorbeeld aan personeelsleden die voor een langere periode arbeidsongeschikt raken. Wat dan? Bekijk de video.Als werkgever bent u verplicht om samen met uw werknemer een actieve inspanning te leveren om tot een spoedige re-integratie te komen. Maar de werknemer heeft ook verplichtingen! Bescherming van de zieke werknemerEen werknemer die ziek is, kan op (extra) bescherming van de wet rekenen. Zo geldt er voor zieke werknemers een ontslagverbod en hebben zij gedurende twee jaar recht op doorbetaling van hun loon. Wettelijk is dat recht begrensd tot 70% van het maximum dagloon waarbij dit gedurende het eerste jaar niet lager mag zijn dan het minimum loon. In cao's, maar ook in arbeidsovereenkomsten wordt vaak een royalere regeling overeengekomen.   Verplichtingen werknemerEen werknemer wordt tijdens zijn periode van arbeidsongeschiktheid niet alleen beschermd, hij heeft ook verplichtingen. Zo moet een werknemer bijvoorbeeld meewerken aan het opstellen en uitvoeren van een re-integratieplan, moet beschikbaar zijn voor de bedrijfsarts en indien mogelijk passend werk uitvoeren.   Komt werknemer verplichting niet na: loondoorbetaling opschorten of stopzetten Omdat u als werkgever de eindverantwoordelijkheid heeft voor het re-integratietraject, kunt u de loondoorbetaling opschorten of stopzetten als de werknemer zijn verplichtingen niet nakomt. Loonopschorting kan worden toegepast wanneer u niet in de gelegenheid wordt gesteld om te controleren of de werknemer wel of geen recht heeft op loon. Denk hierbij aan de situatie dat de werknemer niet bij de arbo-arts komt opdagen of niet de benodigde informatie aan deze arts verstrekt.   Loonstopzetting kan worden toegepast als de werknemer zijn herstel belemmert of vertraagt, valse informatie heeft verstrekt tijdens de aanstellingskeuring, passende arbeid weigert of weigert mee te werken aan het (opstellen van het) plan van aanpak.   Heeft u vragen? Heeft u momenteel een zieke werknemer in dienst en wilt u weten of het re-integratietraject loopt zoals het hoort? Of werkt een zieke werknemer niet mee aan het re-integratietraject en wilt u weten welke sanctie u kunt opleggen? Neem gerust contact met mij op of een van mijn collega's. Samen met mijn arbeidsrechtcollega's denk ik aan uw belangen als werkgever en houden wij de zorgen die gepaard gaan met het in dienst hebben van personeel zo beperkt mogelijk!
Sponsor je club en jezelf!
Sponsor je club en jezelf!
OnzeClubwinkel
Winkelen zoals je gewend bent zonder extra kosten maar wel je club en jezelf sponsoren!   Maak snel een account aan op www.onzeclubwinkel.nl!   De leukste manier om jouw club te sponsoren en jezelf!   Aanmelden werkt als volgt:  - Direct via www.onzeclubwinkel.nl kun je je registreren met e-mailadres en een wachtwoord. - Je vinkt bij inschrijving jouw verenging aan bij "jouw vereniging". Daarna gaat met elke aankoop die je doet via Onzeclubwinkel een deel van de commissie die wij ontvangen van de webshop, naar je club en een deel naar jezelf.   Inschrijven als deelnemer Inschrijven als deelnemer kan op twee manieren: via de banner op de website van jouw vereniging of via de homepage van de site van Onzeclubwinkel. Op de homepage schrijf je je in via de knop INSCHRIJVEN met een e-mailadres en een wachtwoord. Vink bij je inschrijving jouw vereniging aan. Na je inschrijving krijg je van ons een bevestigingsmail waarmee je kunt inloggen op jouw persoonlijke Onzeclubwinkel-pagina.  Koppeling vereniging Vanaf deze inschrijving ben jij voor je internetaankopen gekoppeld aan jouw vereniging en help je mee jouw club te sponsoren. Shoppen Via www.onzeclubwinkel.nl vind je via het zoekvenster of tussen de categorieën, het product, de winkel of de dienst die je zoekt. Op onze site klik je door naar de webwinkel waar je wil shoppen en shop je zoals je dat gewoonlijk ook doet. De aankoop wordt niet gedaan bij Onzeclubwinkel maar rechtstreeks bij die winkel. GeldTerug Zodra er een aankoop is afgerond zorgt de webshop er voor dat de advertentiekosten oftewel commissie, naar Onzeclubwinkel gaat. Hiervan betalen we een deel terug aan de vereniging, en een deel aan jou. Dit noemen we ‘GeldTerug’. Overzicht GeldTerug Op jouw persoonlijke Onzeclubwinkel-pagina zie je precies hoeveel GeldTerug-tegoed je voor jezelf én voor de vereniging hebt opgebouwd. Extra GeldTerug Hoe meer deelnemers we hebben, hoe groter het bedrag is dat wij van de webshops terugkrijgen. En daarmee hoe hoger het bedrag dat we aan jou terug kunnen betalen. Help mee om Onzeclubwinkel groot te maken, want samen stukken sterker! Uitbetaling van je GeldTerug-tegoed aan clublid Zodra jouw GeldTerug-tegoed hoger is dan € 5,- kun je het laten uitbetalen. Je kunt het ook laten staan en doorsparen tot een voor jou geschikt moment. Misschien een extraatje voor de vakantie of feestdagen? Uitbetaling van GeldTerug aan club   Zodra het GeldTerug-tegoed hoger is dan € 25,- kan dit uitbetaald worden aan de club. 
Start u een eigen bedrijf?
Start u een eigen bedrijf?
Confianza Accountants
U bent van plan om een eigen onderneming te starten en daarbij gaat u vast niet over één nacht ijs. U wilt op de hoogte zijn van alle mogelijkheden die het eigen ondernemerschap u kan bieden. Fiscale regels spelen daarbij een grote rol. Confianza zet graag de belangrijkste regels voor u op een rijUrencriterium Geniet u als starter winst uit onderneming (bijvoorbeeld bij de eenmanszaak of vof), dan heeft u recht op een aantal aantrekkelijke ondernemersfaciliteiten. U moet dan wel voldoen aan het urencriterium. Dit betekent dat u minimaal 1.225 uur per jaar moet besteden aan uw onderneming. Alle uren die u uit zakelijk oogpunt maakt, tellen mee. Dus ook de uren die u bijvoorbeeld besteedt aan uw eigen administratie, netwerken en acquisitie, het bouwen van een website, reistijd en studie-uren om uw vakkennis op peil te houden.Tip: vergeet niet uw uren bij te houden. Bijvoorbeeld in een agenda of op een aparte urenstaat. Start u vanuit een WW-positie dan moet u ook voor het UWV alle uren die u besteedt aan uw onderneming bijhouden. Ondernemersfaciliteiten Voldoet u aan het urencriterium, dan heeft u recht op zelfstandigen- en startersaftrek. In de jaren waarin u startersaftrek heeft, mag u bovendien willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen. Besteedt u minstens 500 uur aan speur- en ontwikkelingswerk dan kunt u gebruikmaken van de (starters)aftrek speur- en ontwikkelingswerk Zelfstandigenaftrek De zelfstandigenaftrek is een extra aftrekpost, afhankelijk van uw winst uit onderneming. Hoe hoger de winst, hoe lager de aftrek. Bedraagt de winst minder dan € 14.045 (2011) dan bedraagt de zelfstandigenaftrek € 9.484. Bij een winst van € 59.810 of meer is de zelfstandigenaftrek € 4.602. Bent u 65 jaar of ouder dan heeft u recht op 50% van de aftrek. Tip: vanaf 2010 mag de zelfstandigenaftrek alleen nog verrekend worden met winstinkomen. Voor u als starter geldt dit niet. U mag nog gedurende drie jaar (zolang u recht heeft op startersaftrek) de zelfstandigenaftrek verrekenen met ander inkomen (zoals looninkomsten). Startersaftrek U heeft als startende ondernemer (eerste vijf jaar) naast de zelfstandigenaftrek nog gedurende drie jaar recht op een startersaftrek van € 2.123 (2011). Bent u 65 jaar of ouder dan heeft u recht op 50% van de aftrek. Heeft u een arbeidsongeschiktheidsuitkering dan komt u in aanmerking voor de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid. U moet dan voldoen aan een verlaagd urencriterium van 800 uur. De aftrek bedraagt € 12.000 (1e jaar), € 8.000 (2e jaar) en € 4.000 (3e jaar). De aftrek kan in dit geval niet hoger zijn dan uw winst in dat jaar. Mkb-winstvrijstelling De mkb-winstvrijstelling is een vrijstelling van 12% (2011) van de winst na aftrek van de ondernemersaftrek. In 2010 is de vrijstelling losgekoppeld van het urencriterium. Dat betekent dat het nu nog aantrekkelijker is om naast een baan of uitkering een onderneming te starten. Willekeurige afschrijving voor starters Zolang u recht heeft op startersaftrek, mag u willekeurig afschrijven over bedrijfsmiddelen die u aanschaft. U kunt dus een bedrijfsmiddel in één keer volledig afschrijven. Investeringen tot maximaal € 301.800 (2011) komen in aanmerking voor willekeurige afschrijving. Enkele bedrijfsmiddelen, zoals grond, woonhuizen, personenauto’s en bedrijfsmiddelen met een investeringsbedrag minder dan € 450 zijn uitgesloten. Tip: schrijft u alles in één keer af, dan kunt u in een volgend jaar niets meer afschrijven. Uw winst is dan in latere jaren hoger en u betaalt dan meer belasting. Uw SRA-Adviseur kan uitrekenen wat voor u het gunstigste is. Versnelde afschrijving Voor alle ondernemers in de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting (bv), bestaat vanaf 2009 de mogelijkheid om versneld af te schrijven. Deze tijdelijke regeling is destijds ingevoerd in verband met de economische crisis. Ondernemers kunnen hun investeringen die in 2011 plaatsvinden hierdoor nu ook in twee jaar afschrijven (50% per jaar). In het investeringsjaar mag maximaal 50% worden afgeschreven en het restant in één of meer volgende jaren. Het bedrijfsmiddel moet wel vóór 1 januari 2014 in gebruik zijn genomen. Bovendien komen niet alle investeringen in bedrijfsmiddelen voor deze versnelde afschrijving in aanmerking. De belangrijkste uitzonderingen zijn investeringen in gebouwen, grond-, weg- en waterbouwkundige werken, dieren, immateriële activa (waaronder software), bromfietsen, motorrijwielen en personenauto’s. Op taxi’s en zéér zuinige personenauto’s mag echter wel versneld worden afgeschreven. Investeringsaftrek Investeert u als ondernemer voor de inkomstenbelasting/vennootschapsbelasting in een jaar voor meer dan € 2.200 in bedrijfsmiddelen, dan heeft u recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.De aftrek bedraagt een percentage van het totale investeringsbedrag in een kalenderjaar. Is de investering niet meer dan € 54.324 (2011) dan is de aftrek 28%. Investeert u méér dan € 54.324 maar niet meer dan € 100.600 dan is de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek € 15.211. Bij een investeringsbedrag boven de € 100.600, bedraagt de aftrek € 15.211 verminderd met 7,56% van het gedeelte van het investeringsbedrag dat de € 100.600 te boven gaat. Boven een investeringsbedrag van € 301.800 (2011) is geen aftrek meer mogelijk. Investeert u in duurzame en milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, dan heeft u wellicht ook recht op energie-investeringsaftrek of milieu-investeringsaftrek. Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet Als ondernemer moet u zelf de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet betalen aan de Belastingdienst. Deze bedraagt 5,65% over maximaal € 33.427 (2011). Omdat u ook niet meer verzekerd bent tegen arbeidsongeschiktheid, is het verstandig om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Deze kunt u in uw aangifte inkomstenbelasting aftrekken als uitgaven voor inkomensvoorzieningen. Uw onderneming in bv-vorm Misschien wilt u het liefst uw onderneming starten als bv. Eén van de belangrijkste redenen is de beperkte aansprakelijkheid. De bv is in principe zelf aansprakelijk voor haar schulden. Is er echter sprake van wanbeheer, dan kunt u toch persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Minimum kapitaal Bij de start van de bv moet u een kapitaal inbrengen van minimaal € 18.000 en voor de oprichting heeft u een notaris nodig. Er bestaan plannen om het startkapitaal af te schaffen en de oprichtingseisen te versoepelen. De verwachting is dat dit vanaf 1 januari 2012 mogelijk wordt. De bv betaalt over haar winst vennootschapsbelasting. Over de eerste € 200.000 winst bedraagt de vennootschapsbelasting 20%(2011). Daarna bedraagt het tarief 25% (2011). Gebruikelijk loon Als directeur-grootaandeelhouder moet u uzelf een loon toekennen van minimaal € 41.000 (2011). Dit heet het gebruikelijk loon. Over dit gebruikelijk loon moet de bv dan loonbelasting/premie volksverzekeringen en een inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (2011: 5,65% over maximaal € 33.427) inhouden en afdragen. U bent niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen. Tip: om problemen te voorkomen, is het verstandig om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Tot slot Bovenstaande is slechts een greep uit alle fiscale rechten en plichten die op u afkomen als ondernemer. Zo moet u bijvoorbeeld ook een administratie inrichten, kunt u kosten in aftrek brengen op de omzet en bent u waarschijnlijk ook ondernemer voor de omzetbelasting. Neemt u daarnaast personeel in dienst dan krijgt u ook te maken met de loonheffing. Tip: laat u altijd bijstaan door een adviseur. Hij of zij kent alle regels en actualiteiten. Zo kunt u met een gerust hart gaan ondernemen en komt u achteraf niet van een koude kermis thuis.
Eenvoudiger obligaties uitgeven?
Eenvoudiger obligaties uitgeven?
SponsorVisie
  Obligatieplan.nl zorgt ervoor dat u zelf het wiel niet hoeft uit te vinden. Alles wat u nodig heeft om succesvol onderhandse leningen aan te gaan of obligatie uit te geven krijgt u kant-en-klaar aangeleverd.  Denk aan concept leningvoorwaarden, een communicatieplan en plan van aanpak. Daarnaast helpen wij met een digitaal inschrijfformulier dat u op uw eigen website publiceerd en we zorgen dat u een live tussenstand op de website kunt communiceren. U krijgt bovendien een online platform in de uitstraling van uw vereniging waarmee u de administratie tijdens de looptijd wordt geautomatiseerd. U hoeft niets meer te verzinnen en u krijgt alle support die u nodig hebt. En de kosten? Die zijn afhankelijk van het opgehaalde bedrag. Uw succes is dus ook ons succes.   En successen zijn er! Zo haalde Hockeyclub Hurley meer dan € 400.000,- op en werd er meer dan € 600.000 opgehaald voor de natuurgolfbaan Terschelling. Elke week komen er nieuwe voorbeelden bij. Obligaties uitgeven bij leden en betrokkenen heeft, als alternatief voor lenen bij de bank, grote voordelen: Geen zekerheden en verpanding noodzakelijk Geen borgstelling door gemeente Lagere (rente)lasten Voor bestaande en nieuwe financieringen Ook gedeeltelijke financiering en combinaties met andere financieringsvormen mogelijk Fiscale mogelijkheden i.c.m. periodieke gift Door een obligatie te combineren met een periodieke gift ontstaat een groot fiscaal voordeel. Via deze link kan een rekentool worden aangevraagd waarmee alle mogelijke scenario's kunnen worden doorgerekend. Bij een annuïtaire lening van € 100.000,- met een looptijd van 10 jaar, een rente van 4% en een verplichte jaarlijkse schenking van € 37,- levert de club, vergeleken met een banklening tegen 5% rente, al een besparing van € 43.000,- op, terwijl het de deelnemers niets kost! Hierbij wordt vermogensrendementsheffing buiten beschouwing gelaten omdat deze per deelnemer verschilt. Met een rente van 4% en een sluitende begroting zonder schenkingen is de Belastingdienst bereid vooraf goedkeuring te geven. Wij hebben goede contacten bij de Belastingdienst en kunnen hierbij faciliteren. Veel clubs en accountants en fiscalisten vinden een rente van 4% te behoudend en een hogere rente verdedigbaar, gezien het feit dat er geen zekerheden tegenover de lening staan en gezien soortgelijke leningen, vaak nog wel met diverse zekerheden, veel hogere rentepercentages kennen (zie: www.collincrowdfund.nl en www.geldvoorelkaar.nl). Wij adviseren clubs de gekozen rente te laten ondersteunen door een advies van een onafhankelijk specialist (accountant/fiscalist). Periodieke giften aan een vereniging of ANBI zijn volledig aftrekbaar van het belastbaar inkomen, zonder drempel of maximum. Voor het vastleggen van een periodieke gift is geen notaris meer nodig. Een onderhandse akte is voldoende. Deze aktes en overige contracten zijn beschikbaar in de toolkit. De lage spaarrente bij de bank maakt het voor de leden financieel aantrekkelijk om gebruik te maken van obligaties. Hiernaast is de ervaring dat leden van een club heel graag hun eigen club willen helpen. zeker als ze er zelf ook financieel op vooruit kunnen gaan! Er kan voor gekozen worden een voorwaarde te stellen dat de mensen die een lening verstrekken ook een periodieke gift moeten doen. Hierdoor worden over de looptijd duizenden en soms zelfs tienduizenden euro’s bespaard, terwijl het lid toch een rendement kan hebben op de obligatie. Een absolute win-winsituatie dus! Een uitleg van deze constructie en vindt u in onderstaande video.       Heeft u nieuwe plannen die u wilt financieren? Heeft u geld nodig voor nieuwe plannen, zoals de (ver)bouw van een kantine, aanleg van een nieuw veld of de aanschaf van een zaalhockeyhal. Dan kunt u direct profiteren van de voordelen die obligatieplan.nl biedt. U bespaart hiermee al snel duizenden euro's voor de vereniging. Heeft u een lopende financiering? Heeft uw organisatie al een lopende financiering? Dan kunt u die bestaande lening nu herfinancieren door middel van het uitgeven van obligaties aan de leden. Hierdoor kunnen aanzienlijke besparingen worden gerealiseerd. Zeker als u gebruik maakt van de fiscale mogelijkheden van een periodieke gift.